DE LA VILLE DE PARIS.
113
et lesd. Conseillers, robbes de satin noir;
lesdictz Quarteniers, robbes de damas noir'11.
Auquel lieu de Sainct Anthoine des Champs, ilz trouverent ledict Roy de Polongne, lequel y avoit disné en une grande salle de bois que laditte Ville y avoit faict faire et preparer audict lieu de Sainct Anthoine des Champs, aux despens d'icelle Ville, ayant douze loyses de long dans œuvre sur quatre toises de large aussy dans œuvre, et de quatre toyses dc hault ou envyron, à prendre depuis le dé des­soubz des Sablieres de platte forme par terre jusques au dessus des Sablieres d'entablement; en laquelle l'on montoit et descendoit par escalliers, le tout de boys. Et estoit laditte salle toute fermée de verre et enrichye de tapisseries d'or et de soye, lapis de drap d'or, lierre et aultres aornemens exquis, avec plu­sieurs inscriptions faittes à la louange de leurs Ma-jestez, et devises.
En laquelle salle ledict Sieur Roy de Polongne esloict accompaigné de Monsieur le Duc, du Roy de Navarre, Prince de Condé, Monsieur de Montpensier, Prince Daulphin, Duc de Guise, Du Maine, d'Au­malle, Marquis d'Elbeuf, Grand Escuyer portant l'espée royalle du Roy de France, Messieurs de Lans-sac et de Chavigny, Capitaines de deux cens gen­tilzhommes de la Maison du Roy, et plusieurs aultres Seigneurs >2' ;
les Ambassadeurs du Pappe'3', du Roy d'Espaigne, d'Escosse et de Venise;
estant ledict Roy assis dans une chaise, et des deux costez lesd, sieurs Duc d'Allençon son Frere, et Roy de Navarre; et derriere la chaise, monsieur de Bi­rague, Chancelier de France, et monsieur Hurault de Chiverny (*', Chancelier dudict Sieur Roy de Polongne.
Auquel Sieur Roy de Pollongne se présentèrent premierement le Recteur et Suppotz de l'Universitté,
lequel Recteur feit une harangue et congratulation audict Sieur Roy;
puis monsieur le president Le Chanon, Prevost des Marchans, et Eschevins de laditte Ville de Paris, assisté desdictz Sieurs Eschevins, Procureur, Greffier, Recepveur, Conseillers de laditte Ville, Quarteniers, Bourgeois, et de tous les Estatz de laditte Ville. Le­quel Sieur Prevost salua aussy ledict Roy de Polongne, et luy feit la harengue et congratullalion au nom com­mung de tous lesdictz Estatz de la Ville;
après, Monsieur Seguyer, lieutenant civil;
le Capitaine des Enfans de Paris;
puis la Court des Generaulx des Monnoies, la Court des Aydes, la Chambre des Comptcs, et la Court de Parlement.
A toutes les harengues desquelz ledict Sieur Roy de Polongne feist luy mesme responce fort à propos sur chacun point qu'ilz avoient touché.
Et après toutes lesdittes salutations, réceptions et harengues, chacun s'achemyna l'ung après l'aultre. Et monta ledict Sieur Roy de Polongne à cheval, s'achemynant aussy vers la porte S' Anthoine, par laquelle il entra, et toutes lesd, compaignies et suitte de saditte Entrée. En laquelle porte et allentour d'icelle, et tout le long de la rue Sainct Anthoine et rue Tixeranderie, pont Nostre Dame et autres rues, jusques en l'Eglise de Paris, estoient les arcs triùmphaus et autres œuvres pour orner et honorer laditte entrée, dont sera cy faitte description avant que declarer l'ordre du marché d'icelle Entrée.
PRKMIKREMK.VT :
A la porte Sainct Anthoine par laquelle ledict Seigneur Roy entra, fuct faict ung portic et arc triumphal en forme de rustic d'ordre tuscan, de
!1' Le début de ce paragraphe a été publié dans le Volume de la Collection de l'Histoire généiale de Paris, intitulé Les Armoiries de la Ville de Paris, tome I, chap. III : Le Corps de Ville en cérémonie, p. 3oo. — Voici quelles étaient los couleurs et armoiries des membres du Bureau :
Prévôt : Jean Le Charron, président de la Cour des Aides, portait d'azur au chevron d'or, accompagné en chef de deux étoiles d'or et en pointe d'une roue du méme; — Echevins: Jean de Bragelonne, portait de gueulesà la fasce d'argent chargée d'une coquille de sable, accompagnée en cbef de deux molettes d'or et en pointe d'une troisième molette du même. — Robert Danès, d'azur au chevron d'or, accompagné de trois croix pattées d'or. — Jean Le Jay, d'azur à trois geais de sable. — Jacques Perdrier, écartelé aux i et 4 d'azur à trois mains apaumées d'or, aux a et 3 de gueules à bandes échiquetées d'azur et d'argent.
(-) «M. de Chavigny- : François Le Roy, seigneur de Chavigny et comte de Clinchamp, chevalier des Ordres, capitaine de cent gentilshommes de la maison du Roi, fut ensuite (février 1575) capitaine des gardes du Corps ct lieutenant général des pro­vinces d'Anjou, Touraine et Maine. H mourut le 18 février 1606, âgé de quatre-vingt-sept ans. (Le P. Anselme : Hist, généal., t. IV, p. 538.) — Les autres personnages mentionnés dans ce paragraphe ont été identifiés aux notes respectives des pages précédentes.
(" D'après Dom Félibien (Il, 1126), le Nonce du pape Grégoire XIII se nommait Olivier Séraphin ; ce prélat apporta au roi dc Pologne une rose d'or offerte par le Souverain Pontife. — Ce détail infirme l'assertion des historiens qui, comme M. Robiquet, ont pris pour le Nonce d'alors l'évêque de Mondovi, Vincenzo Lauro, qui, avec d'autres prélats, accompagna Henri d'Anjou en Pologne.
W) Ces personnages ont été respectivement identifiés dans les notes afférentes aux pages 85 [4], 95 [3-8], 99 [6], 1 oo [2], 101 [1-2].